Батлейка
Батлейка – гэта ўнікальны від беларускага народнага лялечнага тэатра, чыя назва паходзіць ад польскага слова "Betleem", якое азначае Віфлеем – горад, дзе нарадзіўся Ісус Хрыстос. Існуюць і іншыя назвы гэтага тэатра: жлоб, віфлеем, яселка, вяртэп, батляемка, остлейка, шопка. Карані паходжання сыходзяць у далёкае XVI стагоддзе. Батлейка прайшла доўгі шлях развіцця, а сёння адраджаецца як калядны і нацыянальны дзіцячы тэатр.
Гісторыя батлейкі цесна пераплецена з гісторыяй калядных свят, таксама як і ў блізкай да беларускай батлейкі ўкраінскім вяртэпе (найбольш пашыраным у XVIII—XIX стагоддзях) і польскай шопке (вядомай з XV стагоддзя). Першапачаткова яе сюжэты былі пераважна рэлігійнымі, прысвечанымі біблейскім сюжэтам, перш за ўсё, нараджэнню Хрыста.
Гэта не проста спектаклі, гэта цэлыя тэатралізаваныя дзействы, мастацтва, якое перадавалася з пакалення ў пакаленне, захоўваючы і трансфармуючы свае формы. Уплыў заходнееўрапейскіх містэрый на фарміраванне батлейкі бясспрэчны: многія сюжэтныя лініі і тэатральныя прыёмы маюць відавочныя паралелі. У Беларусі гэты від тэатральнага мастацтва з'явіўся ў канцы XVI –пачатку XVII стагоддзя.
Першапачаткова арганізатарамі і выканаўцамі батлейных прадстаўленняў былі пераважна прадстаўнікі духавенства – каталіцкія канонікі, студэнты духоўных каледжаў. Вандроўныя семінарысты адыгралі значную ролю ў распаўсюджванні батлейкі, уключаючы ў яе рэпертуар сюжэты са школьных п'ес, тым самым пашыраючы яе тэматычны дыяпазон. Аднак батлейка не засталася здабыткам выключна царкоўных колаў.
З часам, яе "прысвоілі" і мяшчане, і сяляне, ператварыўшы яе ў сапраўды народны тэатр, дзе традыцыі змешваліся з актуальнымі рэаліямі паўсядзённага жыцця. Гэты пераход ад рэлігійнага рытуалу да народнага відовішча значна ўзбагаціў жанр, прыўнясучы ў яго элементы народнага гумару, сатыры і бытавых сцэн, якія арганічна перапляталіся з біблейскімі матывамі.
Характэрна, што лялькі ў батлейцы не былі проста безаблічнымі фігуркамі. Яны ўяўлялі сабой цэлыя персанажы, са сваімі характарамі, адзеннем і нават манерамі паводзін. Майстры-лялечнікі праяўлялі неверагоднае майстэрства, ствараючы маленькія шэдэўры з дрэва, тканіны і іншых падручных матэрыялаў. Кожная дэталь, ад выраза твару лялькі да яе адзення, мела сваё значэнне, ствараючы непаўторны каларыт спектакля. Тэхніка вырабу лялек перадавалася ад пакалення да пакалення, і сёння многія майстры працягваюць гэтую старажытную традыцыю, ствараючы новыя ўнікальныя экземпляры.
Музычнае суправаджэнне спектакляў таксама адыгрывала важную ролю. Песні, мелодыі, і нават шумавыя эфекты падкрэслівалі эмацыйны фон і дынаміку таго, што адбываецца на сцэне. Гэта стварала атмасферу сапраўднага тэатральнага дзейства, якое захапляе гледачоў усіх узростаў. У рэпертуары батлейкі былі не толькі сцэны з Бібліі, але і народныя казкі, бытавыя сцэнкі, і нават сатырычныя ўяўленні, якія адлюстроўваюць жыццё таго часу.
У нашы дні батлейка працягвае жыць і развівацца. Сучасныя пастаноўкі складаюцца з новымі элементамі, адаптуючы старажытныя традыцыі да сучасных рэалій. Тым не менш, аснова засталася ранейшай: гэта ўнікальнае спалучэнне рэлігійных і народных матываў, майстэрства лялечнікаў і жывая музыка, якія ствараюць непаўторную атмасферу чараўніцтва і свята.
Батлейка — гэта не проста тэатр, гэта жывая гісторыя, традыцыя, і каштоўная культурная спадчына Беларусі, якая заслугоўвае беражлівага захавання і далейшага развіцця. Яна з'яўляецца яскравым прыкладам таго, як народнае мастацтва можа не толькі захоўвацца, але і зменьвацца, адаптуючыся да новых часоў, захоўваючы пры гэтым сваю самабытнасць і зачараванне.
Да XIX стагоддзя батлейка, як форма народнага тэатра, была практычна манапалізаваная рэлігійнай тэматыкай, пераважна звязанай з Калядамі Хрыстовым. Уяўляў ён сабой, па сутнасці, невялікі пераносны тэатр, першапачаткова просты аднапавярховы, а пазней удасканалены да двухпавярховай драўлянай скрыні, у якой размяшчаліся лялькі – статычныя або рухомыя, якія кіруюцца лялькаводамі, схаванымі ад гледачоў. Дзеянне суправаджалася спевамі і дыялогамі, напісанымі ў форме вершаваных тэкстаў, часта з выкарыстаннем народнай лексікі і яркіх метафар. Асноўнымі сюжэтамі былі біблейскія сцэны: Каляды Хрыстова, пакланенне пастухоў і вяшчуноў, уцёкі Святога сямейства ў Егіпет і, вядома ж, жудасная разня немаўлят у Віфлееме па загадзе цара Ірада.
Гэтая сцэна, якая з'яўляецца цэнтральным эпізодам шматлікіх батлейак, адлюстроўвалася з трагічнай патэтыкай. Ірад, даведаўшыся ад вешчуноў аб нараджэнні «цара іудзейскага», адчувае страх перад стратай сваёй улады і, апантаны смагай захавання свайго трона, загадвае знішчыць усіх немаўлят мужчынскага полу ў Віфлееме ва ўзросце да двух гадоў. У вяртэпных пастаноўках гэта падзея ўяўлялася з драматызмам, падкрэсліваючы жорсткасць Ірада і трагізм сітуацыі. Выява Ірада часта гіпербалізавалася, ператвараючы яго ва ўвасабленне зла і тыраніі. Яго гнеў і бяссілле перад непазбежным Божым промыслам становяцца цэнтральнай тэмай. Характэрна, што ў некаторых версіях паказваўся супраціў народу: адважныя жанчыны спрабуюць абараніць сваіх дзяцей. Смерць Ірада, прадстаўленая як заслужанае пакаранне за яго злачынствы, завяршала гэтую трагічную, але ў той жа час павучальную сцэну, падкрэсліваючы перамогу дабра над злом.
Аднак, пачынаючы з XVII – XVIII стагоддзяў, рэпертуар батлейкі істотна пашырыўся. Да рэлігійных п'ес, такіх як «Цар Ірад» і менш распаўсюджанай «Цар Максіміліян», дадаліся свецкія сцэнкі, якія адлюстроўваюць паўсядзённае жыццё і норавы народа. Гэтыя жанравыя сцэнкі, насычаныя гумарам, сатырай і сацыяльнымі каментарамі, надавалі батлейку новы, больш свецкі характар. Сярод папулярных сцэнак былі: "Матфей і доктар", якая парадыруе медыцынскія практыкі таго часу; "Антон з казой і Антоніха", якая паказвае смешныя сітуацыі з вясковага жыцця; «Вольскі – паляк. Купец», якая высмейвае купецкія норавы; «Берка-карчмар», якая малюе карціну жыцця ў карчме; «Цыган і цыганка», якая прадстаўляе вандроўны лад жыцця; «Ванька-малыш» і «Паніч», якія дэманструюць сацыяльную няроўнасць і адносіны паміж рознымі сацыяльнымі групамі. Усе гэтыя сцэнкі былі прасякнуты народнай мудрасцю, дасціпнымі дыялогамі і сатырычным выявай сацыяльных заган.
Распаўсюджванне батлейкі сярод мяшчан і сялян спрыяла развіццю яго як народнага тэатра, які адлюстроўвае не толькі рэлігійныя, але і сацыяльныя аспекты жыцця. Яркасць вобразаў, дынаміка дзеяння, музычнае суправаджэнне і камбінацыя сур'ёзных і камедыйных сцэн рабілі батлейку адной з любімых забаў на Каляды і падчас іншых народных свят. Унікальнасць батлейкі складалася ў яго мабільнасці – ён мог перамяшчацца ад сяла да сяла, распаўсюджваючы як рэлігійныя ідэі, так і народны гумар і сатыру. Акрамя таго, батлейка спрыяла развіццю лялечнага мастацтва і драматургіі, пакідаючы найбагатую спадчыну для наступных пакаленняў. Нажаль, шматлікія батлейкі п'есы былі страчаныя, але якія захаваліся фрагменты дазваляюць аднавіць яркую і шматгранную карціну гэтай унікальнай з'явы беларускай традыцыйнай культуры.
У Цэнтральнай навуковай бібліятэцы імя Якуба Коласа НАН Беларусі захоўваюцца кнігі, дзякуючы якім можна азнаёміцца пра гісторыю батлейкі падрабязней, яны знаходзяцца ва ўніверсальнай чытальнай зале.