Центральная научная библиотека имени Якуба Коласа Национальной академии наук Беларуси

Пн - Пт: 8:45 - 20:00

Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку

Людзі — як музычныя інструменты і іх гучанне залежыць ад таго, хто да іх дакранаецца.

Публій Вяргілій Марон

Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку

25 кастрычніка чацвёрты раз будзе адзначацца Сусветны дзень оперы. Гэта маладое свята прымеркавана да дзён нараджэння дзвюх вялікіх кампазітараў Жоржа Бізэ і Іагана Штрауса. Цікава і тое, што за дзесяць дзён да гэтага адзначаецца дзень нараджэння старажытнарымскага паэта Публія Вяргілія Марона, чые сюжэты і творы вельмі актыўна выкарыстоўваліся ў еўрапейскім оперным мастацтве.

Вядома, што нарадзіўся Вяргілій 15 кастрычніка 70 г. да н.э. у вёсцы Анд. Атрымаў сваю першую адукацыю, калі яму было пяць год, пасля чаго адправіўся спачатку ў Крэмону, а затым у Мілан і Рым, каб вывучаць рыторыку, медыцыну і астраномію. Але ад усіх гэтых дысцыплін  ён адмовіўся дзеля філасофіі. 


Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку

Свае першыя вершы Вяргілій пачаў ствараць пад час навучання ў Неапальскай эпікурэйскай школе. Пісьменнік Авл Гелій апісваў працэс творчасці Вяргілія наступным чынам: 

«…ён нараджае свае вершы накшталт мядзведзіцы: як гэта жывёла нараджае дзяцей бясформенных і пачварных, а затым, аблізваючы, ужо народжаным надае вонкавы выгляд і аблічча, так і здабытак яго даравання адразу пасля нараджэння бывае грубым і недасканалым, і ён толькі потым, апрацоўваючы, надае ім рысы асобы і выразнасці».

Свой першы вялікі твор «Буколікі» Вяргілій напісаў у новым жанры для рымскай літаратуры таго часу: «пастуховыя вершы». Іх дзеянне адбываецца ў выдуманым ідыалістычным свеце, на ўлонні прыроды, дзе простыя пастухі расказваюць пра любоўныя перажыванні, спаборнічаюць у спевах, слухаюць апавяданні пра «залатое стагоддзе». Упершыню апублікаваны гэты зборнік вершаў быў у 39 годзе да н.э. Дзякуючы гэтаму 30-гадовы Вяргілій быў прызнаны лепшым паэтам сваёй эпохі. Пасля хрысціяне ўбачылі ў IV ст. у эклозе «Буколік» прадказанне нараджэння Ісуса Хрыста, менавіта таму Вяргілій захоўваў папулярнасць на працягу ўсяго Сярэднявечча. Яго стыль пераймалі многія пісьменнікі эпох Адраджэння і барока.


Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку

Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку

Другім буйным творам Вяргілія стала паэма «Георгікі» («Земляробчыя вершы»). Напісаць эпас аб сельскай гаспадарцы Публій вырашыў, прыслухаўшыся да просьбаў мецэнатаў і ўсвядоміўшы галоўныя патрэбы сваёй эпохі. Публій адрасуе паэму людзям, якія нядаўна атрымалі зямлю ва ўласнасць і цяпер не ведаюць, што з ёю рабіць, але рэальнымі ж адрасатамі сталі хутчэй заможныя гараджане з добрым літаратурным густам, якім паэт хацеў расказаць пра перавагі вясковага ладу жыцця. «Георгікі» – вяршыня творчасці Вяргілія. Паэту ўдалося стварыць паўнавартасны гімн сялянскай працы, выказаць сваю любоў да прыроды; дыдактычны эпас у яго выкананні стаў займальным і хвалюючым за кошт чаргавання аповеду пра сельскагаспадарчыя работы з апісаннямі прыроды і ўстаўкамі на іншыя тэмы вядзення гаспадаркі.


Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку

Справай жыцця для Вяргілія стала стварэнне паэмы з дванаццаці кніг на гісторыка-міфалагічны сюжэт – «Энеіда». Гэты твор застаўся няскончаным: у яго няма ярка выяўленага фіналу, 58 радкоў не дапісаныя, да таго ж Публій меў намер адрэдагаваць ўсю паэму, але не паспеў гэта зрабіць. Яго душапрыказчыкі па распараджэнні Аўгуста апублікавалі «Энеіду» без якіх-небудзь правак. Галоўны герой паэмы – Эней, персанаж грэцкай міфалогіі, сябра траянскага царскага дома, які падчас узяцця Троі ахейцамі змог выратавацца і пазней стаў правадыром сваіх супляменнікаў, якія адправіліся на захад. Да таго ж Вяргілій атрымліваў магчымасць першым стварыць мастацкае апавяданне пра рымскую прагісторыю на класічнай латыні.


Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку

У «Энеідзе» Рыма яшчэ няма, але яго лёс, ужо наканаваны. Яго гісторыя паступова раскрываецца ў тэксце, дзе згадваюцца не толькі Аўгуст, але і яго нашчадкі. Гісторыя Рыма разглядаецца не рэтраспектыўна, а з яшчэ больш глыбокага мінулага, і гэта дае даследчыкам падставы, каб называць «Энеіду» «паэмай пра будучыню», паэмай, якая сваёй маштабнасцю адпавядала велічы Рымскай дзяржавы. 

Уплыў творчасці Вяргілія быў надзвычай вялізным. Сучаснікі бралі ягоныя творы за прыклад, а сам ён стаў найбуйнейшым паэтам антычнасці. Пасля пераходу ад антычнасці да Сярэдніх стагоддзяў у чытацкім ужытку засталося вельмі мала класічных літаратурных твораў. Грэцкіх аўтараў амаль зусім перасталі чытаць, а з рымлян перавыдавалі, распаўсюджвалі і каментавалі галоўным чынам толькі Тэрэнцыя, Авідзія і Вяргілія. У XII стагоддзі «Энеіда» стала крыніцай сюжэтаў для рыцарскіх раманаў: былі напісаны ананімны «Раман пра Энея» на французскай мове, амаль адразу пасля яго – паэма «Энеіда» на нямецкай мове, створаная Генрыхам фон Фельдэке. Ад арыгінала гэтыя творы адрозніваюцца распрацаванай лініяй любові галоўнага героя, а таксама анахранічнасцю ў апісанні характараў персанажаў і гістарычнага фону. Другой прычынай запатрабаванасці Публія ў новую эпоху стала іншая трактоўка эклогі яго «Буколік» хрысціянскімі мыслярамі IV ст. У цудоўным дзіцяці, нараджэнне якога павінна было абвесціць пачатак «залатога стагоддзя», яны ўбачылі Ісуса Хрыста, а ў асобе аўтара эклогі адпаведна – прарока і праведніка. У эпоху Высокага Сярэднявечча адбылася трансфармацыя ладу Вяргілія: з паэта ён ператварыўся для публікі, якая чытае, у мудраца, чараўніка і некраманта, што вынаходзіць разнастайныя цуды. 


Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку

Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку

Вялікую ролю ў папулярызацыі постацці Вяргілія адыграў Дантэ Аліг’еры. Дантэ адхіліў традыцыю Вяргілія-чараўніка. Для яго Публій быў абвеснікам хрысціянства, сімвалам антычнай мудрасці, а таксама настаўнікам у справе вершаскладання. Паводле «Боскай камедыі», Публій пасля смерці трапіў у першы круг пекла, прызначаны для нехрышчоных немаўлят і дабрадзейных нехрысціян. Там ён знаходзіцца разам з чатырма іншымі найвялікшымі паэтамі антычнасці: Гамерам, Луканам, Гарацыем і Авідзіем. 

Фонды ЦНБ НАН Беларусі ўтрымліваюць шмат цікавых выданняў твораў Вяргілія. Сярод найкаштоўнейшых – палеатып 1547 года. Ён уяўляе выданне трох твораў: «Георгікі, Энеіда, Эпіграмы», якія былі апублікаваныя ў Майнцы. Кніга ўтрымлівае шмат рукапісных аркушаў і вельмі багатая на рукапісныя пазначэнні. Базэльскае выданне «Твораў Публія Авідзія Марона» 1581 года захоўвалася ў Бібліятэцы Несвіжскай ардынацыі Радзівілаў. Ёсць таксама некалькі выданняў «Усіх твораў Вяргілія» Лейданскай тыпаграфіі Франціска Хакіуса: 1661 і 1666 гадоў, таўшчыня кожнай перавышае 1000 старонак. Маюцца выданні, якія захоўваліся ў бібліятэцы Віцебскай мужской гімназіі (1808—1918 гг.), у Пскоўскай духоўнай семінарыі, што сведчыць аб характары выкарыстання іх пад час навучання.


Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
Публій Вяргілій Марон: паэт, які чуў музыку
топ-услуги
Платежные системы Беларуси