Центральная научная библиотека имени Якуба Коласа Национальной академии наук Беларуси

Пн - Пт: 8:45 - 20:00

Да 505-годдзя Рэфармацыі


Да 505-годдзя Рэфармацыі
Да 505-годдзя Рэфармацыі

31 кастрычніка 1517 года доктар багаслоўя Вітэнбергскага ўніверсітэта Марцін Лютар, які сфармуляваў “95 тэзісаў” з выкладаннем у іх крытыкі багаслоўя каталіцызму, а таксама ў якіх сцвярджаў, што пануючая рэлігійная дактрына губіць веру, даслаў гэтыя тэзісы арцібіскупу Майнца (па легендзе прыбіў свае “95 тэзісаў” да дзвярэй Вітэнбергскай замкавай царквы). Менавіта з гэтага дакумента і пачынаецца гісторыя Рэфармацыі. Дадзены дакумент, так ці інакш, вельмі шырока разыйшоўся па руках. Яго капіравалі, перапісвалі і пераказвалі.


Да 505-годдзя Рэфармацыі
Да 505-годдзя Рэфармацыі

Да 505-годдзя Рэфармацыі
Да 505-годдзя Рэфармацыі

Асноўны змест тэзісаў заключаўся ў тым, што Лютар выступаў супраць продажу індульгенцый і ўлады Папы Рымскага над адпушчэннем грахоў. У сваім вучэнні ён абвяшчаў, што царква і духавенства не з’яўляюцца пасрэднікамі паміж чалавекам і Богам. Ён абвясціў ілжывымі прэтэнзіі царквы на тое, што яна можа даваць людзям з дапамогай сакрамэнтаў “адпушчэнне грахоў” і “выратаванне душы”. Асноўнае палажэнне Лютара адпавядала, што чалавек дасягае “выратавання душы” не праз царкву і яе абрады, а пры дапамозе веры, якая даруецца яму непасрэдна Богам. Таксама Лютар аспрэчыў аўтарытэт пастаноў царквы і Папскія дэкрэты, адводзячы ролю адзінай крыніцы рэлігійнай ісціны Святому Пісанню. 


Да 505-годдзя Рэфармацыі
Да 505-годдзя Рэфармацыі

Да 505-годдзя Рэфармацыі
Да 505-годдзя Рэфармацыі

10 снежня 1520 года пры вялізнай колькасці народа Лютар спаліў Папскую булу, дзе асуджаліся яго погляды. Імператар Свяшчэннай Рымскай імперыі Карл V выклікаў Лютара з мэтай пераканаць яго і адмовіцца ад сваіх поглядаў – падобна таму, як сто гадоў дагэтуль такую ж спробу распачаў імператар Жыгімонт у дачыненні да Яна Гуса. Лютару далі два дні, каб даць адказ на пытанне, ці гатовы ён адмовіцца. У канцы другога дня Лютар, стоячы перад імператарам, акружаны вярхоўнымі свецкімі і духоўнымі кіраўнікамі Германіі, адказаў: “На тым стаю і не магу інакш. Дапаможа мне Бог”.

Рэфармацыйны рух ахапіў шматлікія краіны Еўропы. Дзякуючы папулярнасці ідэй Рэфармацыі сярод шляхты Вялікага Княства Літоўскага, на беларускія землі актыўна завозіліся пропаведзі Лютара, а таксама яго пераклад Бібліі.

Фонд рэдкіх кнігі рукапісаў  Цэнтральнай навуковай бібліятэкі імя Якуба Коласа НАН Беларусі ўтрымлівае тры прыжыццёвыя выданні твораў Марціна Лютара. Самай старой кнігай Лютара з фонду з’яўляецца “Von beyder gestalt des Sacraments zu nemen: und ander newerung” 1522 года выдання, апублікаванае, хутчэй за ўсё, у Вітэнбергу.


Да 505-годдзя Рэфармацыі
Да 505-годдзя Рэфармацыі

Кніга “Ordenung und Bericht wie es furtherhin... gehalten aol werden... : item zwo christenlich predig” 1523 года, выдадзена ў Хагенаўскай тыпаграфіі праз Ёханэса Сецэруса. 


Да 505-годдзя Рэфармацыі
Да 505-годдзя Рэфармацыі

Вітэнбергскае выданне Леонэма Люфта “In epistolam a. Pauli ad Galatas / commentarius, ex praelectione D. Martini Lutheri collectus” 1535 года утрымлівае гравіраваны на медзі тытульны аркуш. Сама кніга знешне мае мастацкую вокладку з ціснёнай скуры з меднымі зашпількамі. Захоўвалася кніга ў Пскоўскай духоўнай семінарыі і належыла арцібіскупу Сымону Тадорскаму – законанастаўніка Пятра ІІІ і Кацярыны ІІ.


Да 505-годдзя Рэфармацыі
Да 505-годдзя Рэфармацыі
Да 505-годдзя Рэфармацыі

Матэрыял на рускай мове пра кнігі Марціна Лютара у фондах бібліятэкі можна прачытаць тут.
Вашай увазе прапануем  віртуальную выставу «Gottes Wort ist ein Blümlein»: прижизненные и посмертные издания Мартина Лютера (1483–1546)»

топ-услуги
Платежные системы Беларуси